Poxel has been Granted U.S. Composition of Matter Patent for Direct AMPK Activator PXL770 for the Potential Treatment of Type 2 Diabetes and Related Disorders

US Patent Covers the Compositions and Therapeutic Use of Compounds Directly Affecting AMPK for Multiple Indications

Lyon, France, March 29, 2016 - Poxel SA (Euronext – POXEL - FR0012432516), a biopharmaceutical company focused on the development of innovative drugs to treat type 2 diabetes, today announced that the U.S. Patent and Trademark Office (USPTO) has granted the patent (US patent number US-9,284,329) filed by Poxel covering direct AMPK activators. This patent includes Poxel’s second lead product candidate PXL770 for the treatment of type 2 diabetes as well as other indications. PXL770 is a first-in-class product candidate and is currently in a Phase 1 trial.

AMPK, or adenosine monophosphate-activated protein kinase, is a well established sensor and regulator of cellular energy homeostasis and plays an important role in liver metabolism, which is implicated in type 2 diabetes. Poxel presented promising preclinical results for PXL770 at the World Congress on Insulin Resistance, Diabetes and Cardiovascular Diseases in Los Angeles in November 2015, in which an improvement in glycemic control and lipid profile was observed. A Phase 1 trial is underway with the aim of evaluating safety, pharmacokinetics, target engagement and efficacy biomarkers. Preliminary results from this study are expected to be available in the second half of 2016.
“This addition to our IP portfolio is an important step forward for our second lead product candidate, PXL770, and further strengthens our position with respect to type 2 diabetes,” said Thomas Kuhn, CEO of Poxel. “We believe that AMPK activation is an important mechanism for the treatment of metabolic disorders, such as type 2 diabetes, and we are focused on advancing our PXL770 program to benefit patients.”

The patent includes 10 claims covering the new AMPK activating compounds, the compositions containing them as well as the potential indications, and is valid through 2033. With the addition of this new patent, Poxel has broadened its overall patent portfolio to include 39 patent families worldwide.

About PXL770

PXL770 directly activates adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK), an enzyme that acts as an energy sensor and regulator, maintaining cellular homeostasis, thus playing an important role in the management of diabetes. In addition to its anti-diabetic properties, PXL770 has the potential to treat lipid-related abnormalities, which are present in a vast majority of diabetic patients and are the cause of cardiovascular incidents among this population.

Poxel uses its unique development expertise in metabolism to advance a pipeline of truly novel products currently focused on type 2 diabetes. Our first-in-class lead product, Imeglimin, targeting mitochondrial dysfunction, has successfully completed Phase 2 development in the US and EU and is in Phase 2b development in Japan. We are advancing our second program, PXL770, a direct AMPK activator, through clinical proof-of-concept. We will generate further growth through strategic partnerships and pipeline development. (Euronext: POXEL, www.poxel.com)

Jonae Barnes

+ 49 89 2424 3494 or + 49 175 571 1562

Poxel obtient l’homologation américaine du brevet couvrant le PXL770, un activateur direct de l’AMP Kinase pour le traitement du diabète de type 2 et des maladies associées

Lyon, France, 29 mars, 2016 - POXEL SA (Euronext – POXEL - FR0012432516), société biopharmaceutique développant des médicaments innovants pour traiter le diabète de type 2, annonce aujourd’hui que l’office américain des brevets et des marques (USPTO) a accordé à Poxel une protection par brevet (numéro de brevet US-9,284,329) de ses molécules activatrices directes de l’AMP Kinase, incluant le 2ème candidat médicament de Poxel, le PXL770, pour le traitement du diabète de type 2, ainsi que pour d’autres indications. PXL770 est le premier représentant d’une nouvelle classe de médicaments antidiabétiques, actuellement en développement de Phase 1.

L’AMP Kinase est une enzyme agissant comme un senseur et un régulateur de l’énergie cellulaire, jouant ainsi un rôle important dans le métabolisme hépatique, dont le fonctionnement est perturbé dans le diabète de type 2. Poxel a présenté des données précliniques prometteuses sur le PXL770, à l’occasion du congrès mondial sur l’insulino-résistance, le diabète et les maladies cardiovasculaires, à Los Angelès en novembre dernier. Elles montraient qu’en plus de ses propriétés antidiabétiques, le PXL770 a le potentiel de traiter les anomalies lipidiques en lien avec le diabète, anomalies présentes chez une frange importante de patients diabétiques et causes d’accidents cardiovasculaires. Une étude de Phase 1 est en cours pour évaluer la sécurité d’emploi, les paramètres pharmacocinétiques, l’engagement de la cible et des marqueurs d’efficacité. Les premiers résultats de cette étude devraient être disponibles au 2ème semestre 2016.

“Cet apport clé dans notre portefeuille de brevets marque une étape importante pour le développement de notre 2ème candidat médicament, le PXL770 et renforce notre position dans le diabète de type 2” a commenté Thomas Kuhn, Directeur Général de Poxel. “Nous avons la conviction que l’activation de l’AMP Kinase est un mécanisme très important pour le traitement des maladies métaboliques telles que le diabète de type 2 et nous restons focalisés sur la poursuite du développement du PXL770 pour le bénéfice futur des patients”.

Le brevet considéré comporte 10 revendications couvrant la structure chimique des composés activateurs de l’AMP Kinase de Poxel, de même que leurs indications thérapeutiques potentielles. Il est valide jusqu’en 2033. Par l’ajout de ce nouveau brevet, Poxel a étendu son portefeuille complet de brevets à 39 brevets internationaux.

À propos du PXL770

Le PXL770 active directement la protéine kinase AMP (adenosine monophosphate-activated protein kinase ou AMPK), une enzyme agissant comme un senseur et un régulateur de l’énergie, pour maintenir l’homéostase de la cellule, donc jouant un rôle important dans le traitement du diabète de type 2. En plus de ses propriétés antidiabétiques, le PXL770 a le potentiel de traiter les anomalies lipidiques en lien avec le diabète, anomalies présentes dans une vaste majorité de patients diabétiques et causes d’accidents cardiovasculaires parmi ces patients.

Poxel s’appuie sur son expertise unique du développement dans le métabolisme pour développer et valoriser un portefeuille de produits véritablement innovants, concentré actuellement sur le diabète de type 2. Le produit le plus avancé, premier d’une nouvelle classe thérapeutique, l’Iméglimine, cible le dysfonctionnement mitochondrial. L’Iméglimine a terminé avec succès son développement de phase 2 aux États-Unis et en Europe et est entré en développement clinique au Japon. Le deuxième programme de Poxel, le PXL770, un activateur direct de l’AMPK, est développé jusqu’à la preuve du concept clinique. Poxel entend générer de la croissance grâce à des partenariats stratégiques et le développement de son portefeuille. (Euronext : POXEL, www.poxel.com)

Jonae Barnes
Vice- Président, Relations Investisseurs et Relations Publiques